تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
حمایت رسمی از حجاب‌بان‌ها

وزیر کشور و فرمانده قرارگاه بقیه الله سپاه به میدان آمدند

وزیر کشور و فرمانده قرارگاه بقیه الله سپاه به میدان آمدند
آنگونه که گفته می‌شود قانون حجاب و عفاف از سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد و قرار است به گفته برخی از مسئولان بساط فتنه بی‌حجابی توسط آمران خنثی شود.
کد خبر: ۷۵۵۳۲

به گزارش معاصر، هم میهن نوشت؛ این روزها با پایان یافتن انتخابات، توجه و تاکید بر رعایت حجاب به‌ یکی از محورهای مهم اظهارات مسئولان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که علاوه بر انتشار خبر ارسال سومین بار لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان برای نهایی شدن آن، بار دیگر فعالیت آمران به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب مورد تاکید قرار گرفته است و حتی برخی از چهره‌ها از مردم خواسته‌اند خودشان به میدان بیایند.

حمایت از آمران به‌گونه‌ای است که وزیر کشور از آنها دفاع تمام‌قد می‌کند و فرمانده قرارگاه بقیه‌الله از توسعه حضور این افراد در تمامی ایستگاه‌های مترو خبر می‌دهد.آنگونه که گفته می‌شود قانون حجاب و عفاف از سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد و قرار است به گفته برخی از مسئولان بساط فتنه بی‌حجابی توسط آمران خنثی شود.

این رویکرد از هم‌اکنون می‌تواند نگران‌کننده باشد زیرا با انتخابات مجدد تندروها در مجلس آینده، نوع پوشش اولین و مهمترین دغدغه برای آنها خواهد بود. روز گذشته، موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس از ارسال لایحه عفاف و حجاب برای سومین‌بار به شورای نگهبان خبر داد؛ لایحه‌ای که از زمان طرح شدن آن تا زمان تصویب آن در مجلس به شیوه اصل ۸۵ پر از حاشیه و ابهامات فراوان بوده است و همچنان این ابهامات ادامه‌ دارد.

اگرچه تاکنون شورای نگهبان در دو مرحله ایراداتی به کلیت و محتوای آن داشته است اما انتظار می‌رود این بار لایحه از سد شورای نگهبان نیز عبور کند و در نهایت به مرحله اجرا درآید.

غائله جدی لایحه عفاف و حجاب

جزئیات لایحه مذکور از جمله جرائم نقدی از افرادی که پوشش متناسب ندارند خود به غائله جدی تبدیل شده است که مجالی به پرداختن به آن در این گزارش نیست. بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ شیوه مواجهه مردم با موضوع پوشش اختیاری در شکل خاصی تعریف شده است.

حتی نحوه مقابله با این پوشش نیز از سوی مسئولان متفاوت بود. تقریباً بساط گشت ارشاد جمع‌آوری شد و سیاست پلمب کردن اماکن عمومی و خصوصی نیز پاسخگو نبود. در این مدت همانند سنوات گذشته شاهد حضور افراد خاص با حجاب اختیاری در مناسبت‌های خاص نیز بودیم که گویا نمک داستان جدال مردم با جریان‌های تندرو بر سر موضوع حجاب بود. در کلان مسئله حجاب به آتش زیرخاکستری برای مسئولان امر تبدیل شده بود که شرایط خاص خود را نیاز داشت.

گویی برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری مهمترین دلیل بی‌اهمیت شدن آن بود؛ هرچند مسئولان اجرایی و نظارتی به طرق مختلف به‌دنبال القاء این مهم بودند که اهمیت حجاب و پیگیری لایحه عفاف و حجاب متوقف نشده است اما شواهد و قرائن مؤید آن بود که به اصطلاح معروف فیتله پیگیری و جدیت در این موضوع تقریباً پایین کشیده شده است اما حال گویی جریان‌های موثری درون ساختار قدرت تکلیف خود را با موضوع انتخابات روشن کرده‌اند و فارغ از نتیجه آن، مجدداً به مسائلی همچون حجاب توجه ویژه‌ای کرده‌اند.

بنابراین این روزها که مشکلات اقتصادی بیش از همیشه شده است و دلار یکه‌تازی می‌کند، باردیگر موضوع حجاب و تاکید بر اهمیت و جایگاه آن به دغدغه اصلی مسئولان امر مبدل شده است.

با همین رویکرد است که سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز جمعه ۱۸ اسفند در مراسم نمازجمعه این شهر از «گره خوردن لایحه حجاب در برخی حوزه‌های حاکمیتی» و تعلل شورای نگهبان و مجلس برای نهایی کردن این لایحه به دلیل برخی «ایرادات» انتقاد می‌کند و در نهایت نیز فراخوان سر می‌دهد که «شما مردم باید خودتان به میدان بیایید و پشتوانه ارزش‌های دینی باشید. مردم باید خودشان مراقب بی‌حجابی باشند.»

البته مسئله حجاب تنها به این اظهارات ختم نمی‌شود زیرا وزیر کشور در آیین تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضمن تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌ترین موضوع روز است، گفت: «موضوع حجاب یک مسئله جدی است که دشمن آن را دنبال می‌کند. امر به معروف در موضوع حجاب بسیار حائز اهمیت است چراکه شرعی، اخلاقی و قانونی است.»

او دفاع خود را از این آمران به‌طور جدی بیان و اظهار کرد: «همه باید حمایت کنند و قانون هم می‌گوید اگر کسی مانع امر به معروف و نهی از منکر شد، مرتکب جرم شده است. امر به معروف و نهی از منکر مجوز نمی‌خواهد. وظیفه خود می‌دانیم در همه رده‌های وزارت کشور، حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر باشیم.»

این اظهارات از سوی وزیر کشور جای تأمل و تعمق دارد و می‌تواند سرآغاز جدی‌ میان مواجهه برخی از افراد با عنوان آمران به حجاب و مردمی باشد که پوشش اختیاری دارند.

فعالیت آمران حجاب را توسعه می‌دهیم

سردار عزیز جعفری، فرمانده قرارگاه بقیه‌الله سپاه نیز در اولین آئین تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: «در مورد امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب، حتی اگر در سایر ایستگاه‌ها هم کارمان را توسعه ندهیم، فعالیت‌های ما در متروی تئاتر شهر متوقف نخواهد شد اما می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنه بی‌حجابی را خنثی کنیم.»

او با بیان اینکه فتنه سال گذشته فتنه خطرناکی بود، تاکید کرد: «متأسفانه در فتنه سال گذشته بسیاری از مسئولین و بخشی از مردم مردود شدند. آمرین به فکر توسعه اقدامات خود باشید. همانگونه که در انتخابات هر کس باید اطرافیان خود را به انتخابات دعوت می‌کرد شما هم اطرافیان خود را برای امر به معروف دعوت کنید.» این اظهارات از سوی سردار عزیزی با واکنش احمد زیدآبادی همراه شد.

این روزنامه‌نگار با طرح این پرسش که سردار عزیز جعفری بر چه مبنایی حکم به آتش به اختیاری جوانان ارزشی و انقلابی می‌دهد؟

در کانال خود نوشت: «سردار عزیز جعفری فرمانده قرارگاه بقیه‌‌الله گفته است: «درمورد امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب حتی اگر در سایر ایستگاه‌ها هم کارمان را توسعه ندهیم، فعالیت‌های ما در متروی تئاتر شهر متوقف نخواهد شد، اما می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنه بی‌حجابی را خنثی کنیم.» او در تابستان امسال نیز  «جوانان انقلابی و ارزشی» را به اقدام براساس آتش به اختیار در نیمه دوم سال جاری فراخوانده بود.

من به‌عنوان یک شهروند ایرانی می‌خواهم بدانم سردار جعفری از چه جایگاه رسمی و قانونی و تعریف‌شده، این نوع احکام مربوط به «نظامات قانونی کشور» را صادر می‌کند و قرارگاه تحت امر وی، مشخصاً مشغول چه نوع فعالیتی است؟ آیا ستاد کل نیروهای مسلح حاضر است در این باره توضیحی در اختیار افکار عمومی قرار دهد؟»

امر به معروف وظیفه همگان است

در بررسی سوال مطرح‌شده از سوی زیدآبادی تلاش شد با سردار اسمعیل کوثری، نماینده مجلس و فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله(ص) صحبت شود. او همانند همیشه پاسخگو بود و در پاسخ به این سوال گفت: «امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است.»

سردار کوثری از توضیح بیشتر خودداری کرد و گفت، از جزئیات اظهارات صورت‌گرفته اطلاع دقیقی ندارم.  با اظهارات صورت‌گرفته در چند روز اخیر، واکنش‌ها نسبت به افرادی که پوشش اختیاری دارند، می‌تواند تندتر از همیشه باشد؛ بنابراین می‌توان گفت در آینده نه‌چندان دور در صورت تصویب لایحه عفاف و حجاب، شاهد رخدادهای خاصی با محوریت پوشش در جامعه باشیم؛ آن هم در شرایطی که حجاب مسئله اصلی کشور نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز